Музей живе і розвивається
Якщо охарактеризувати одним словом будь-який музей, то це звучатиме так – доля. Бо саме музейні експонати, раритети розповідають про неї – долю-історію краю, народу. Саме тут кожен може доторкнутися до культурно-історичних та духовних реліквій. Музей – це місце, де можна зустрітися із минулим, побачити сьогодення й зазирнути у майбутнє.
Історико-краєзнавчий музей «Сколівщина» не виняток. Завітавши сюди та ознайомившись з усіма його експозиціями, колекціями, чи не найкраще усвідомлюєш багатство того культурного і не тільки ресурсу, що зібрано тут, який вміло використовується для осмислення минулого і розуміння його подій для сьогодення. У цьому глибинний сенс і призначення музею.
Уже зовнішній вигляд сколівського музею настроює на таку собі ретро-мелодію сприйняття.
Це колишній будинок п. Терлецького, збудований в 1895-1899 роках за проєктом архітекторів львівського бюро Левинського. Звісно, ще декілька років тому він не виглядав таким ошатним. Завдяки участі у проєктах, при підтримці місцевої влади музейникам вдалося здійснити зовнішній ремонт будівлі (що найголовніше – зберегти при цьому всю старовинну ліпнину) та ремонт музейних залів. Та й територія довкруж така ж ошатна.
Сьогодні, розповіла директор музею «Сколівщина» Тетяна Зінкевич, в основних фондах налічується 930 найрізноманітніших експонатів, що зібрано за останні два з лишком роки.
Є серед них і речі часів баронів Гределів, побутові речі, зібрані в селах Сколівщини. Це куделі, плуги, жорна, опалки, ночви, цебра, вугільні праски, датовані кінцем 19 століття, масляниці, олійниці, ціпи, коси… Всього і не перелічити. І навіть ткацький верстат. Усе це і не тільки складає музейний відділ бойківського побуту. Так як лісопереробна галузь завжди була визначальною у нашому краї, то в музеї представлені й такі раритети як гранська сокира (плентач), інструменти минулого – гриф, трачка (датована 1905 р. і знаходилася в одному з цехів баронів Гределів), сторічна сверда, цапіна, деревоступи, які в народі називали «раки», бо кріпилися до підошви взуття і були необхідними під час процесу сплавляння деревини. Саме такими деревоступами послуговувалися робітники тартаків Гределів. Сьогодні усі ці назви звучать дещо незвично, навіть екстравагантно. Але в той час дають зрозуміти цілісну картину такого виробничого процесу минулого.
Далі мандруємо в етнографічну світлицю. У ній – одяг 1890-1900 років. Сіраки, в яких ходили мешканці Сопота, Лавочного, Підгородців, а ще запаски, кептарі, катрани, сорочки, рушники та вишивані килими та скатертина. Як розповіла п. Тетяна, у цій вишиваній експозиції представлений чи не кожен населений пункт Сколівщини. Рушники не лише з геометричним орнаментом, але й у візерунки майстерно вкраплені вітряки, снопи, квіти. Є навіть вишиваний рушник без гострих кутів – «закодований на щасливу долю». Особливістю цієї творчо-народної експозиції є те, що деякі витвори виконані такою технікою, що, на жаль, не збереглася донині.
Наш народ завжди відзначався своєю музичністю і талантами. І давні музичні інструменти,що бачимо в музеї – яскраве тому підтвердження. Серед них – трембіта, вік якої складає 150 років, і поруч сучасна.
Таке поєднання минулого і сучасного, єдності поколінь. Грамофон, звісно, не інструмент, проте теж цікавий експонат. Його привіз із-за кордону мешканець Гребенова наприкінці ХІХ століття.
Не менше зацікавлення викликають стародавні ікони, писані К. Устияновичем, а також давні меблі, як-от «психа» 1900 року, можливо із самого Відня.
Усе це лише окремі штрихи музейних колекцій. Значимо й багатогранно відтворено історію краю від давніх давен. Численні документи, світлини, експонати, книги розповідають про боротьбу пращурів із монголо-татарами, про часи Січового стрілецтва, визвольної боротьби УПА, події вже новітньої історії, її героїв, зокрема Олега Ушневича. Приміром дерев’яний горельєф знаного майстра Юрія Геша відтворює епізод бою з монголо-татарами (у «Світлиці Захара Беркута»), художня стела, створена істориком М.Клепуцом, бій Січових стрільців на горі Маківка. Багато в музеї документів про боротьбу УПА – елементи зброї вояків, молитовники, посуд, компаси тощо. Навіть книжка «Хто такі бандерівці і за що боряться», видана в 1948 році в Дрогобицькій друкарні «Легенда». «Унікальні речі упівців, – розповіла Т. Зінкевич, – були віднайдені в криївках поблизу Ямельниці, Сопота, Нижньої Рожанки. У нас створено інсталяцію «Кабінет допитів НКВС», стилізована криївка, імпровізована кімната-комора, де в той далекий час могли перебувати повстанці.
Щороку тут встановлюємо ялинку та прибираємо її за партизанським звичаєм, як розповів свого часу Г. Дулин з Верхнього Синьовидного.
Запровадила так «моду» відома героїня Богдана Світлик. І це не просто елемент експозиції музею. У цій кімнаті-коморі разом з відвідувачами готуємо партизанські страви, зокрема ощипки та ін. Це завжди викликає неабиякий інтерес у кожного без винятку відвідувача музею. Принагідно хочу звернути увагу на збанок (в колекції музею їх немало), на якому видряпано «УПА змагає за Україну. Волю нації». Ці слова доповнює тризуб. На іншому боці цього збанка – «Москаль – ворог». Скільки літ минуло, а ці слова сьогодні промовляємо ми».
У музеї є нумізматична виставка, де зібрано монети, починаючи з часів Османської імперії. І навіть «гределівські» гроші. Зібрано багато унікальних книг, відомостей про знаних людей Сколівщини. Є тут і карта Національного парку «Сколівські Бескиди» із двадцятьма туристичними маршрутами. Це вже сьогодення.
Звісно, розповісти про всі музейні експозиції, колекції в одному газетному матеріалі неможливо. Сюди варто завітати, щоб пізнати долю Сколівщини – непросту, багату, розмаїту, минуле і сучасне.
Його відвідують не лише місцеві мешканці, але й численні мандрівники з різних куточків країни. У «Книзі відгуків» – їх дяка за цікаві екскурсії, особистісні відкриття та побажання подальшого розвитку музею. Бо саме він допомагає розширити знання і через емоційне сприйняття засвоїти їх кожному відвідувачу, розширюючи горизонти свідомості, викликає логічне запитання: хто я, звідки і куди йду? А музейні колекції, без перебільшення, важливий модернізаційний процес.
Зрозуміло, карантинні умови значно зменшили відвідуваність музею. Проте попри непрості умови музейний заклад повноцінно працює, додаються нові експонати, а конференц-зал поповнився новими кріслами.
Багато сколівчан є його подвижниками, даруючи ті чи інші родинні реліквії, тим самим розширюючи та урізноманітнюючи музейні експозиції. І як тут не згадати слова фундатора національного музею у Львові, який носить його ім’я, митрополита Андрея Шептицького: «рятувати від знищення се далеко ще не та задача, яку самі собі ставимо за мету в праці. Не хочемо бути сторожами гробів; хочемо радше бути свідками відродження».
Саме оцією важливою справою відродження духовності, історичної пам’яті, і займаються повсякчас сколівські музейники. А сам музей – це не щось статичне. Він як людина дихає, живе і розвивається.
Любов ТИЧЕНКО.